Joskus olen törmännyt sellaiseen hämmästyttävään ilmiöön, että joku
matkii uskonnollisen, esim. virren tai papin olemuksen, piirteitä ja
tuntuu v'ittävän, että niillä kuuluisi olla sama teho ja sama asema kuin
uskonnolla, vaikkeivät he itse ole uskonnon alan ihmisiä. He kai
olettavat, että virret ovat vain positiivisdta ajattelua, että kun
käyttää samaa tyyliä ja uskottelee sen toimivan hyvin, niin se mukamas
toimsikin saman verran kuin uskonto. Tai ettöä heidän oma tavallinen
ei-uskonnollinen osaamisensa riittäisi hyvin korvaamana uskonnon. Mutta
eihän se niin ole. Uskonto auttaa ainakin osaa ihmisistä ainakin osassa
asioita ja elämäntilanteita, ja niin sillä on oman vaikutuksensa ja
vaikutusmenetelmänsä mukainen ulkonäkö, tyyli, esim. elävöittävä, mikä
on parantava piirre ja synnyttää siis parantavan vaikutuksen, mitä
elävöittävän ulkonäkö kuvastelee myös siltä osin, että hän näyttää
elävöittäessään hyväätekevältä. Rki elävöittävyyttä ja kai montaa muuta
uskonnon piirrettä voi oppia myös muilta elämäna,loilat, mutta niiden
näytteleminen ei tuo efektiä vaan on oltava oikeasti elävöittävä,
tajuttava jotakin edes elävöittävyyden hyväätekevyydestä, esim. siksi,
että matkii siinä muita tai yleistä käytäntöä. Toki voi luulla, että
joku näytteleväinen tuo uskonnon vaikutuksen, ja siksi luottaa häneen
tuossa, mutta jollei se kerran tuo esim. tuota elävöittävyyttä, mikä
parantaa tauteja ja elämän sujuvuutta yhteisössä, niin silloin vaikeassa
elämäntilanteessa, jossa uskontoon yleensä käännytään, koska se voi
auttaa siinä, missä muut eivät osaa, niin silloin tuo näytteleminen ei
auta vaan tekee mieli listiä moiset herkkäuskoisten hyväksikäyttäjät.
Joskus toki käy niin, että jokin kulttyuuri on niin kaukana omastamme,
esim. ilmastoolisesti ja taidoiltaan sekä arvoiltaan, ettei suomalainen
kommunikoidu, ja silloin jokin suomalaisuuden suunnalta kenties sopii
edustamaan jotakin suomalaisuuden suunnalla olevaa noille, joille itse
suomalaisuus on niin etäinen. Ja vastaavasti siis uskonnon suhteen esim.
filosofia, moraali, elämänfilosofia tms. Mutta tietenkin ihan eri asia
pitäisi nimetä tuoksi eri asiaksi eikä uskonnoksi."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti